Ensitapaaminen on aina vähän jännittävää. Onko tässä kipinää? Puhutaanko samaa kieltä? Kohtaavatko arvot? Onko kiinnostus aitoa? Voiko tähän sitoutua?
Kun tapasin Kauppakeskus REDIn johtajan Aleksi Salmisen ensimmäisen kerran, en voinut arvata, millaiselle matkalle tapaaminen johtaa. Kauppakeskuksen yhteistyö urheilujoukkueen kanssa kun ei ole se kaikkein tavanomaisin markkinointiratkaisu. Mutta kun kumppanin tiimi on valmis luovuuteen ja rohkeuteen, voi syntyä vaikka mitä.
REDIn kohdalla tapaamiset johtivat ajatukseen kaupunkilaisia yhdistävästä olohuoneesta, jonne kuka tahansa voi tulla jännittämään ja juhlimaan olympialaisten kisahuuman hetkiä ja tapaamaan urheilijatähtiä. Kisastudion lisäksi tarkoitus on ollut järjestää kaikenikäisille mahdollisuus tutustua eri olympialajeihin ja kokea liikunnan riemua. Keskellä kaupungin sykettä sijaitseva REDI tarjoaa mukavan ja suojaisan paikan olympiajoukkueen kannatusjoukoille säässä kuin säässä.
Tarinasta tekoihin
REDI on loistava esimerkki siitä, mitä markkinointiyhteistyö Suomen olympiajoukkueen kanssa voi parhaimmillaan voi olla. Lähdemme kumppanuuksien rakentamisessa liikkeelle kartoittamalla ensin yrityksen arvoja, strategiaa sekä liiketoiminnan tavoitteita. Yhteistyöllä ei ole arvoa, jos se jää irralliseksi yrityksen muusta tekemisestä.
Ainutlaatuinen yhteistyö syntyy siitä, että uskalletaan heittäytyä erilaisiin tekoihin. Tämän ajan markkinoinnissa pelkkä näkyvyys ei riitä kovin pitkälle. On luotava yhteinen tarina, joka tekee kumppanuuden perusteet näkyviksi. Tarinan pitää herättää tunteita ja aitoa kiinnostusta. Kun tarina on syntynyt, täytyy myös osata konkretisoida se teoiksi, jotka toimivat kaupallisesti. Se on ainoa tapa myös mitata, onko yhteistyö ollut onnistunutta.
Olympialaisia on järjestetty jo yli sadan vuoden ajan. Kisojen pitkässä historiassa vain maailmansodat ja koronaepidemia ovat toistaiseksi pakottaneet siirtämään kisoja. Kumppanuus vaatii myös aitoa sitoutumista ja mukautumista uudenlaisiin tilanteisiin. Yhteinen tarina, arvomaailma ja kipinä kantavat yli haastavienkin aikojen.
Kiinnostavaa sisältöä, ainutlaatuisia tarinoita
Olympiajoukkueen kumppanuus tarjoaa monia erilaisia tapoja hyödyntää yhteistyötä. Kumppanuus voi tarkoittaa valmista avaimet käteen -pakettiratkaisua, kuten olympialaisiin liittyvää tuotteistusta. Kumppanuus voi olla myös olympiajoukkueen urheilijoiden ja asiantuntijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Yhä useammin kumppanuus tarkoittaa kiinnostavaa sisältömarkkinointia, kuten blogeja, asiantuntija-artikkeleita ja somenäkyvyyttä.
Yhdessä voimme tehdä myös jotain sellaista, mitä ei ole tehty koskaan aikaisemmin. Tällainen mahdollisuus on juuri toteutunut Storytelin kanssa. Äänikirjat ja liikunta sopivat mainiosti yhteen. Storytelin kanssa olemme löytäneet aivan uusia tapoja äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalvelun markkinointiin kuluttajille. Kannustamme yhdessä ihmisiä liikkumaan äänikirjojen tahtiin. Kirjallisuus ja äänikirjat tarjoavat monelle tavan irtautua arjesta uppoutumalla tarinoiden vietäväksi. Kun Olympiajoukkue kisamatkoilla luo uusia tarinoita, Storytel on taskussa.
Markkinointiyhteistyö edellyttää aina selkeää tavoitteiden asettamista. Se, miten tavoitteet saavutetaan, voi kuitenkin syntyä hyvin erilaisten polkujen tuloksena. Onnistuneimmat yhteistyöt syntyvät, kun luovaan ratkaisuun käytetään sekä rohkeutta että suunnitelmallisuutta ja ennen kaikkea yhteistä aikaa.
Tokio-Peking – once in a lifetime
Edessämme on historiallinen ajanjakso, kun runsaan puolen vuoden sisällä järjestetään sekä kesäolympialaiset Tokiossa 23.7.-8.8.2021 että talviolympialaiset Pekingissä 4.7.-20.2.2022. Ainutlaatuisen kisaputken lisäksi Suomessa tullaan järjestämään nuorten talviolympialaiset Vuokatissa 11.-18.12.2021.
Luvassa on siis kaikkien aikojen olympiahuumaa. Kilpailulajien kirjo on laajempi kuin koskaan, sillä mukana on perinteisten kesälajien lisäksi uudet olympialajit rullalautailu, lainelautailu, kiipeily ja karate sekä uuden paluun olympialajeiksi tekevät baseball ja softball.
Kisaputki tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää koko maailman tuntemaa olympialaisten brändiä tuplanäkyvyyttä sekä kesä- että talvikisojen aikana.