Harrastuksilla ehkäistään lasten syrjäytymistä

Saarioinen on mukana tukemassa Suomen Olympiakomitean Lasten Liikettä. Suomen johtava valmisruokatalo Saarioinen on läsnä suomalaisten arjessa päivittäin. Ruoan valmistamisen lisäksi Saarioinen tukee lapsiperheiden hyvinvointia maksuttoman harrastustoiminnan muodossa.

Urheilumarkkinointi on positiivinen tapa vaikuttaa

Urheilumarkkinointi ja Lasten Liike -kampanja ovat Saarioisten arvoihin hyvin istuva tapa vaikuttaa heille tärkeään asiaan. Kampanja toteuttaa liikunnallisten arvojen lisäksi lasten tasavertaista mahdollisuutta liikkua.

– Näemme Suomen Olympiakomitean ja Lasten Liikkeen sponsorointikohteena, joka sopii erinomaisesti Saarioisten brändille. Valmisruoan markkinajohtajana ja klassikkobrändinä haluamme olla mukana tukemassa lapsiperheiden hyvinvointia. Koko perheen arki sujuvoituu, kun lapset pääsevät liikkumaan heti koulun jälkeen, kertoo Saarioisten kuluttajakokemuksesta vastaava johtaja Tia Yrjölä.

Yhteistyössä hyödynnetään tehokkaasti yhteistyöyrityksen voimavaroja, kuten hyvin toimivia sosiaalisen median kanavia. Suomen Olympiakomitean markkinointitiimi tuottaa urheilu- ja liikuntapainotteista sisältöä, jota yrityksiltä ei välttämättä löydy omasta takaa. Näillä keinoilla myös Saarioiselle on saatu tuotettua uudenlaista sisältöä yrityksen markkinointiin.

Yksilöllistä yhteistyötä

Suomen Olympiakomitean markkinointiyhteistyöt räätälöidään yksilöllisesti asiakasyrityksen arvopohjan ja toiveiden perusteella. Urheilumarkkinoinnissa on kyse yhteistyöyrityksen näkyvyyden lisäämisestä ja brändi-imagon vahvistamisesta. Markkinoinnista hyötyy niin sponsorointikohde kuin yhteistyöyrityskin. Saarioinen on jatkojalostanut markkinointiyhteistyötä esimerkiksi siten, että sosiaalisen median kanavissa on ollut arvontoja Lasten oikeuksien viikolla, nettisivuilla on jaettu jumppavinkkejä, ja uutiskirjeessä on kerrottu lasten ravitsemuksesta.

– Kumppanuus on erityisen vahva, jos se saadaan linkitettyä yhteistyöyrityksen bisnekseen. Oivaltavimmat jutut syntyvät avoimen kumppanin kanssa. Saarioinen keksi mahtavan idean, jossa heidän asiakkaansa saivat mahdollisuuden lahjoittaa Lasten Liikkeeseen, iloitsee Suomen Olympiakomitean liiketoimintajohtaja Mikko Selin.

Saarioinen näyttää esimerkkiä

Saarioisten henkilöstö sai oman osuutensa Suomen Olympiakomitean monipuolisesta yhteistyöstä.

– Halusimme hyödyntää sponsorointiyhteistyön tuomia mahdollisuuksia myös henkilöstökokemuksen ja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Saarioiselle pidettiin muun muassa Mika Poutalan hyvinvointiwebinaari ja Matleena Livsonin hyvinvointiluento osana Saarioisten unelmien työpäivää, kertoo Koivumäki.

Saarioiselle toteutettiin myös kuuden viikon Liikkumalla hyvää -haaste, jossa kannustettiin monipuoliseen liikuntaan. Saarioisten henkilöstö kirjasi ylös niin koiralenkkejä, matontamppausta kuin sulkapallotreenejä.

– Alusta asti juttu on haluttu kytkeä myös henkilöstön hyvinvoinnin parantamiseen, kertoo Selin Suomen Olympiakomiteasta.

Hyvän lapsuuden peruspilarit

Saarioinen on toiminut jo 1950-luvulta lähtien, jolloin yritys alkoi valmistaa valmiiksi pakattua arkiruokaa töistä kotiin palaaville vanhemmille. Ravinteikas ruoka, liikunta ja lepo ovat hyvän lapsuuden peruspilarit. Saarioinen haluaa kantaa sosiaalista vastuuta lapsista.

– Tämä yhteistyö on yksi Saarioisten vastuullisuusteoista, kertoo Saarioisten markkinointipäällikkö Siiri Koivumäki.

– Saarioinen on perheyritys ja valmisruoan klassikkobrändi, joka kehittää suomalaisten lempiruoat nyt ja tulevaisuudessa. Lapsiperheet ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistämme, ja tästä syystä Lasten Liike sponsorointikohteena sopii Saarioisten brändille erinomaisesti, jatkaa Koivumäki valintaa.

Jokaisella lapsella on oikeus harrastaa

Olympiakomitea tukee Lasten Liikkeellä lasten harrastuksia ympäri Suomen.

– Laadukas, lapsen hyvinvointia tukeva ohjaus on toiminnan ytimessä. Tämän vuoden aikana yli 1000 ohjaajaa käy Lasten Liike -ohjaajakoulutuksen, Selin kertoo.

Tuottoisan yhteistyön pohjana toimii Saarioisten ja Suomen Olympiakomitean vahva arvopohja. Saarioinen kokee, että kampanjan kautta yrityksellä on mahdollisuus olla mukana ehkäisemässä lasten syrjäytymistä antamalla jokaiselle lapselle mahdollisuuden harrastaa.

Saarioisen ja Suomen Olympiakomitean yhteistyö linkittyy ajankohtaisesti myös keskusteluun lasten yksinäisyydestä ja syrjäytymisestä. Koronan aikana yli 25 000 lasta on lopettanut harrastuksensa.

– Harrastukset ovat monille lapsille turvasatama, jossa voi olla oma itsensä. On pelottavaa miettiä, mitä tapahtuu lapsille, joilla ei ole kotona kaikki hyvin. Nyt onkin erittäin tärkeää saada lapset takaisin harrastusten pariin, Selin pohtii.

Saarioinen on erittäin tyytyväinen Suomen Olympiakomitean hyvää tuottavaan markkinointikuvioon.

– Keskitimme sponsorointiyhteistyömme yhteen isompaan kohteeseen eli Lasten Liikkeeseen vuonna 2020, ja jatkamme yhteistyötä edelleen vuonna 2021, Koivumäki päättää.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ