Yhteinen agenda, jaettu arvopohja ja kaupalliset tavoitteet – Case Synsam

Suomen Olympiakomitea ja Pohjoismainen optikkoketju Synsam ovat aloittaneet kumppanuusyhteistyön jo vuonna 2019, kun Synsam liittyi Suomen Olympiajoukkueen kumppaniksi Tokion kesäolympialaisia silmällä pitäen. Sittemmin yhteistyö on laajentunut Olympiakomitean kanssa myös lasten ja nuorten pariin, jossa Synsam haluaa olla mukana ja muuttaa vastuullisuuslupauksiaan teoiksi.

Yritysten vastuullisuus on tietynlainen megatrendi, josta keskustelu on jatkuvasti pinnalla. Synsamin maajohtaja Vesa Mars painottaa, että puheet vastuullisuudesta ei riitä, vaan pitää olla myös tekoja.

– Me otamme vastuullisuuteen liittyvät asiat hyvin vakavasti ja rakennamme siitä itsellemme pikkuhiljaa kilpailuetua. Siinä ei ole ratkaisevaa se, mitä sanotaan tai puhutaan, vaan mitä sen eteen tehdään. Synsamilla olemme ryhtyneet tuumasta toimeen tekemällä ja näyttämällä, että meillä vastuullisuus on oikeasti osa meidän DNA:ta ja yrityskulttuuria, Mars kertoo.

– Vastuullisuuden suhteen tärkeimpinä asioina pidän kestävään kehitykseen ja ympäristöön, kuten kierrätykseen, liittyviä tekoja. Valmistamme esimerkiksi uusia kehyksiä 100 % kierrätetyistä materiaaleista ja Välimerestä kerätystä muovista. Pitkässä juoksussa uskomme, että lunastamme lupauksiamme tekojen kautta, hän jatkaa.

Myös sosiaalisen vastuun kantaminen on tärkeää

Kestävän kehityksen edistämisen ohella yrityksillä on myös mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden edistämiseen. Olympiakomitean missio on saada kaikki suomalaiset liikkumaan, mikä tarjoaa yrityksille mahdollisuuden sosiaalisen vastuun kantamiseen. Mars painottaa kumppanuudessa yhteisen arvomaailman merkitystä.

– Koimme, että meidän arvomaailma istuu hyvin Olympiakomitean kanssa. He haluavat kaikki suomalaiset lapset liikkeelle ja heillä on erilaisia toimenpiteitä sitä varten.

– Mekin haluamme olla osana tämän mission toteuttamista, vaikka meidän näkökulmamme onkin hieman kapeampi. Meitä kiinnostaa erityisesti lapset, jotka tarvitsevat näönkorjausta, ja sitä kautta heidän liikkumisensa edistäminen. Huono näkö tai taloudelliset resurssit lasien hankkimiseksi voivat olla rajoittava tekijä lapsen liikunnan kannalta, joten se sopii myös Olympiakomitean isompaan visioon.

Synsamin unelma on, että huono näkö tai taloudelliset resurssit eivät olisi esteenä liikkumiselle. Synsam on lahjoittanut kuluneen kahden vuoden aikana urheilulasit yli 25 000 lapselle Pohjoismaissa, ja nyt tämä on toteutettu myös Suomessa. #samallaviivalla on Olympiakomitean ja Synsamin yhteinen kampanja, jossa Synsam lahjoittaa ilmaiset urheilulasit kaikille 5-12 vuotiaille suomalaisille lapsille, jotka tarvitsevat näönkorjausta. Kampanjan kasvoina toimii aitajuoksija Nooralotta Neziri ja näkyvyyttä tarjosi myös Helsingin Sanomat.

– Yhteistyö Olympiakomitean kanssa liittyy yhteiskuntavastuuseen ja lapset ovat siinä tärkeä osa-alue. Teemme paljon muutakin liittyen lasten ja nuorten silmien terveyteen. Tarkastamme esimerkiksi kaikkien Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien koululaisten näön, Mars lisää.

Kumppanuudella on myös kaupalliset tavoitteet

Olympiakomitea oli Synsamille ensisijainen kumppaniehdokas Suomessa vastaavan kampanjan toteuttamiseen. Esimerkiksi Norjassa kampanja on toteutettu yhteistyössä Norjan jalkapallomaajoukkueen kanssa. Maajoukkue on todella suosittu Norjassa, joten sillä on ylivoimaisesti paras näkyvyys. Suomessa valinta kohdistui Olympiakomiteaan, koska sillä on vahva side suomalaisten lasten ja nuorten liikuntaan.

– Olympiakomitea oli ensimmäinen ja luontevin vaihtoehto kumppaniksi. He ovat kontaktissa lasten nuorten liikkumiseen ja heidän ajattelutapansa istui tähän meidän juttuun.

Synsam on Suomen markkinalla kohtuullisen tuore toimija ja markkina-aseman vahvistaminen onkin osa nykyistä strategiaa. Yrityksellä on jo vahva jalansija Ruotsissa sekä Norjassa, ja yhteistyö Olympiakomitean kanssa tukee markkina-aseman vahvistamista Suomessa, jolloin siinä on vastuullisuuden lisäksi myös selkeä kaupallinen tavoite.

– Olemme kohtuullisen uusi peluri ja haastaja Suomessa. Haemme näkyvyyttä, niin mikäs sen parempi, kuin tuoda se hyvien asioiden kautta. On päivänselvää, että kampanjan myötä suomalaiset perheet innostuvat Synsamista ja hankkivat lapselle ilmaiset urheilulasit. On aika todennäköistä, että perheen äidille tai isälle jää Synsam tätä kautta mieleen. Kaupallinen pyrkimyksemme on juurruttaa itsemme tänne Suomeen pitkällä tähtäimellä, Mars painottaa.

Moniulotteinen yritysyhteistyö palvelee molempia osapuolia

Olympiakomitean ja Synsamin yhteistyö on konkreettinen esimerkki moniulotteisesta ja vastuullisesta yritysyhteistyöstä. Olympiakomitean missio on saada kaikki suomalaiset liikkumaan, lasten ja nuorten hyvinvointi etunenässä. Ennen varsinaista kumppanuutta Olympiakomitean kanssa Synsam aloitti Suomen olympiajoukkueen kumppanina jo vuonna 2019. Heidän tehtävänsä oli tarkastaa Tokion olympialaisiin valmistautuvien urheilijoiden silmät ja räätälöidä jokaiselle laseja tarvitsevalle urheilu- ja aurinkolasit omilla vahvuuksilla.

Olympiakomitea mahdollistaa yrityksille huippu-urheilijoiden saamisen mukaan kampanjoiden kasvoiksi. Huippu-urheilijan hyödyntäminen kasvoina moninkertaistaa kampanjan huomioarvon. Myös Mars allekirjoittaa tämän.

– Esimerkiksi meillä on osaamista ja teknologiaa laadukkaiden urheilulasien valmistamiseen, mutta kaikki eivät edes tiedä, että lähes lajiin kuin lajiin on saatavissa vahvuuksilla varustettuja laseja. Näin ollen on hyvin luontevaa tehdä yhteistyötä huippu-urheilijoiden kanssa, sillä huomioarvo on vaan niin paljon parempi.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ