Leader Foods, OP Ryhmä, Vepsäläinen ja Storytel SPOT Awards -ehdokkaina

Olympiakomitean yrityskumppanit tekivät vuonna 2021 toinen toistaan onnistuneempia markkinointikampanjoita. Valitsimme neljä toteutusta ehdokkaaksi Sponsorointi & Tapahtumat ry:n vuosittain järjestämään kisaan, jossa valitaan vuoden parhaimmat sponsorointi- ja tapahtumatoteutukset.

Olympiakomitean vt. myyntijohtaja Ville Köngäs iloitsee mahdollisuudesta osallistua kisaan.

– Sponsorointi & Tapahtumat ry:n järjestämä gaala on tärkeä ja odotettu sponsoroinnin juhlatapahtuma. Urheilumarkkinointi ansaitsee tilaisuuden, jossa sponsorointitoteutukset pääsevät esille ja niiden äärelle pysähdytään. Olympiakomitealla on lukuisia kumppaneita, joiden toteutukset olisivat ansainneet paikkansa kisatöiden joukossa. Kaikki eivät mahtuneet mukaan tällä kertaa, mutta alkanut olympiavuosi 2022 tarjoaa varmasti erinomaiset lähtökohdat myös ensi vuoden kisaan.

Olympiavuoden 2021 toteutuksista kisaan valikoitui kolme olympiajoukkueen kumppanitoteutusta. Urheilusponsorointi-sarjaan valittiin kuluttajabrändit Leader Foods ja Storytel. Yhteiskunnallisessa sponsorointisarjassa ovat mukana Vepsäläisen Unseen Heroes -kampanja sekä OP Ryhmän Liiku mun kaa -vaikuttajakampanja. Molemmissa kampanjoissa huomio kiinnittyi lasten ja nuorten liikkumiseen.

Tulokset puhuvat puolestaan Case: Leader Foods

Toinen koronavuosi on haastanut sekä urheilua että urheilumarkkinointia. Pandemiahaasteista huolimatta Tokion kesäkisat onnistuivat hyvin sekä urheilumenestyksellä että terveysturvallisuudella mitattuna. Hyviä tuloksia syntyi myös urheilumarkkinoinnissa.

Urheiluravinteiden valmistaja Leader Foods varusti urheilijat Tokioon turvallisilla, Suomessa valmistetuilla urheiluravinteilla. Urheilijat ovat mukana myös Leaderin tuotekehityksessä ja markkinoinnissa.

– Bränditutkimuksen mukaan harva suomalainen tunnisti Leader-brändiä suomalaiseksi, vaikka valmistamme yli 90 % tuotteistamme Suomessa, omissa tuotantotiloissamme. Olympiajoukkueen tunnus Suomen lippuineen auttoi tunnistamaan tuotteet kotimaisiksi kaupan hyllyllä sekä erottumaan kilpailijoista. Mikä parasta, Leaderin urheilujauheiden tuotemyynti kasvoi 31 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Yhteistyömme jatkuu Pekingin talvikisoissa. Varustamme 95 urheilijasta koostuvan joukkueen Leaderin patukoilla ja urheilujuomilla, Leader Foodsin Head of Marketing Lisa Kukila iloitsee.

Uniikkeja tarinoita ja tuotteita Storytel ja Vepsäläinen

Olympiayhteistyö avaa kumppaneille mahdollisuuden ainutlaatuisten urheilutarinoiden kertomiseen.

Äänikirjoista tunnetun Storytelin ja Olympiakomitean yhteistyön tuloksena syntyi Olympiatähdet ja kisapappi -podcast-sarja. Sarjan tavoitteena oli avata urheilun inhimillistä puolta ja tuoda sponsorointi lähemmäs Storytelin asiakkaita. Henkilökuvat urheilijan roolin takana ovat kiinnostaneet suurta yleisöä ja toimineet hyvin äänikirjapalvelun muodossa.

Huippu-urheilussa huomio keskittyy perinteisesti voittajiin. Huonekaluliike Vepsäläinen käänsi ajattelun päälaelleen ja nosti valokeilaan ne, jotka jäävät vaille huomiota. Syntyi erikoiserä villikoivusta valmistettuja Artek E60 Unseen Heroes -jakkaroita.

Uniikkien jakkaroiden myynti oli menestys, ja Vepsäläinen lahjoitti jakkaroiden koko myyntituoton lasten liikuntaharrastusten tukemiseen Olympiakomitean kautta. Vastuullisuusteko julkistettiin Lasten oikeuksien viikolla.

Liikuttavan hyvä Unseen Heroes -jakkara herätti katsomaan huippu-urheilua uudesta näkökulmasta – lapsen silmin.

Vaikuttajat liikuttajina Case: OP Ryhmä

Olympiakomitean ja OP Ryhmän yli 10 vuotta jatkunut yhteistyö on keskittynyt lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen. Huoli nuorten vähäisestä liikkumisesta koronavuonna sai pohtimaan yhteistä viestintää nuorten aktivoimiseksi heidän omista lähtökohdistaan.

Liiku mun kaa -vaikuttajakampanja muistutti 11–14-vuotiaita nuoria liikunnan merkityksestä ja innosti heitä kokeilemaan uusia matalan kynnyksen lajeja koronarajoitusten keskellä. Kampanja perustui nuorten suosimaan vaikuttajayhteistyöhön, jossa vaikuttajat kertoivat omista tavoistaan liikkua ja haastoivat seuraajansa mukaan TikTokissa, Youtubessa ja Instagramissa.

Kampanjan tavoitteet ylittyivät sekä määrällisesti että laadullisesti. Vaikuttajien postaukset keräsivät yli 650 000 katselua ja 71 000 reaktiota. Poikkeuksellisen korkea 7,13 %:n sitoutumisaste kertoo, että vaikuttajat onnistuivat tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmän sekä herättämään aitoa kiinnostusta ja keskustelua.

Sponsorointi & Tapahtumat ry valitsee short-listan ehdokkaat 3.2.2022 mennessä. Tuomariston valitsemat voittajat julkistetaan Sponsorointi & Tapahtumat Awards -gaalassa 3.3.2022 Scandic Parkissa.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ