Olympiakomitean yrityskumppanit koolla kauppakeskus Redissä

Kauppakeskus Redin Cinamon-elokuvateatteriin kokoontui 27.10. Olympiakomitean yhteistyökumppaneita yli 20 eri yrityksestä. Aamupäivän aikana kurkistettiin Olympiakomitean päivitettyyn strategiaan, verkostoiduttiin ja keskusteltiin esimerkkien valossa kumppaneiden erilaisista tavoista hyödyntää olympiateemaa. 

Kumppanit äänessä -paneelissa kuultiin esimerkkejä olympiakumppanuuden toteutuksista kauppakeskus Rediltä, Leader Foodsilta, Lumme Energialta, lakiasiaintoimisto Castren & Snellmanilta ja Metsä Groupilta. Panelisteja haastatteli Sponsorointi & Tapahtumat ry:n hallituksen puheenjohtaja Risto Oksanen.

Olympiatuotteet kaupan hyllyllä

Suoraan kuluttajille urheiluravinteita ja proteiinipatukoita valmistava Leader Foods on hyödyntänyt olympiajoukkueen kumppanuutta sekä tuotteiden kehittämisessä että markkinoinnissa. Leader Foodsin Head of Marketing Lisa Kukila kertoi, että yhteistyö osui sopivasti samaan saumaan yrityksen brändiuudistuksen kanssa.

– Teimme bränditutkimuksen, joka paljasti, että harva tietää Leader brändin olevan suomalainen – vieläkin harvempi tietää, että valmistamme lähes tulkoon kaikki tuotteemme omissa tuotantotiloissamme Suomessa. Olympiajoukkueen tunnus Suomen lippuineen on auttanut nostamaan tuotteiden kotimaisuutta kauppojen hyllyillä entistä paremmin esiin.

– Olemme tuomassa markkinoille myös uutta urheilujauhesarjaa, jonka kehittämisessä olemme kuulleet sekä huippu-urheilijoiden toiveita että Olympiakomitean urheiluravinteiden asiantuntijaa, Kukila kertoi.

Miten voi kuluttaa sähköä ja tehdä samalla hyvää?

Lumme Energian Olympiasähkö on toinen esimerkki tuotetasolle viedystä yhteistyöstä.

Kovasta hintakilpailusta tunnetulla energia-alalla olympiateema tarjoaa mahdollisuuden erottautua kilpailijoista. Lumme Energian asiakaskokemusjohtaja Johanna Viskari kertoi, mihin erottautuminen perustuu.

– Tekemällä Olympiasähkö-sopimuksen voi tehdä kaksi hyvää asiaa yhdellä kertaa. Ensinnäkin Olympiasähkön tuotoilla tuetaan nuoria urheilijoita Nuorelle Siivet -kampanjan kautta. Toiseksi Olympiasähkö on tuotettu 100 % uusiutuvilla energialähteillä eli se on myös yksi helppo tapa vähentää omaa hiilijalanjälkeä.

– Tarinamme kertomisessa olemme hyödyntäneet myös tunnettuja urheilijakasvoja. Olemme tuottaneet energiankulutukseen ja vastuullisuuteen liittyviä sisältöjä yhdessä Sami Jauhojärven ja Aku Partasen kanssa. He ovat meidän energialähettiläitämme, Viskari kertoi.

Pehmeitä arvoja kauppakeskuksen asiakkaille

Koronarajoitukset estivät 100 päivää Tokioon -mediatilaisuuden järjestämisen huhtikuussa 2021 Kauppakeskus Redissä. Toimitusjohtaja Aleksi Salminen ei jäänyt sitä harmittelemaan.

– Päätimme järjestää Back To School -tapahtuman, johon kutsuimme urheiluseuroja esittelemään toimintaansa kouluikäisille nuorille.

– Onneksi myös 100 päivää Pekingiin -mediatilaisuus voitiin järjestää ihan normaalisti lähitapaamisena.

– Tapahtumia järjestämällä voidaan vaikuttaa kävijämääriin ja kassavirtaan, mutta tässä yhteistyössä on painanut enemmänkin se, millaisen kuvan haluamme luoda itsestämme. Olympiakomitean kumppanina meidän tavoitteemme on tuoda ihmisiä yhteen ja viedä liikkumisen ilosanomaa eteenpäin.

Ambush-markkinointi haastaa markkinointioikeuksien valvojaa

Lakiasiaintoimisto Castren & Snellman on valvonut Olympiakomitean immateriaalioikeuksia vuodesta 2013 lähtien. Kahdeksan vuoden aikana toimintaympäristö on muuttunut melkoisesti, kun sosiaalisen median kanavia on tullut lisää.

Myös Ambush-markkinointi on yleistynyt erityisesti joukkuelajeissa kuten jääkiekossa ja jalkapallossa. Ambush-markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointiviestintää, jossa yritys linkittää itsensä tapahtumaan tai sponsorointikohteeseen ilman virallista sponsorointisopimusta.

Castren & Snellmanin Tech Partner Pia Ek myönsi, että mediakentän laajentuminen ja ambush-markkinoinnin innovatiivisuus haastavat oikeuksien valvomista.

– Mitä lähempänä olympiakisat ovat, sitä enemmän saamme lähettää huomautuskirjeitä markkinointioikeuksien loukkauksista. Eikä se ole vain digitaalista, vaan olemme joutuneet myös poistamaan tuotteita kauppojen hyllyiltä.

– Loukkaukset eivät aina ole tahallisia. Useimmiten ei vain ole ymmärretty, että olympialaiset on suojattu tavaramerkki. Kaupallisesti sitä voivat hyödyntää vain ne yritykset, joilla on siihen sopimuksella saatu oikeus.

– Yleisin tapa yrittää hyötyä olympiateemasta oikeudettomasti on järjestää paikallisia olympialaisia. IP-oikeuksia loukkaavat kampanjat poistuvat yleensä nopeasti, mutta joskus on jouduttu käymään useampiakin keskustelukierroksia, Ek kertoi.

Tapahtumien tilalle henkilöstön aktivointia

Pandemia-aikana Olympiakomitea on joutunut perumaan tai siirtämään yhteistyösopimukseen kuuluvia vastineita, kuten kumppanitreenejä, Yritysmaratonviestiä ja muita tapahtumia. Kaikkea ei ole voinut korvata digitaalisilla verkkotapahtumilla.

Metsä Groupilla jouduttiin koronan vuoksi perumaan perinteinen perheliikuntatapahtuma. Metsä Groupin henkilöstön kehittämisestä ja rekrytoinnista vastaava johtaja Susanna Tainio ilahtuikin, kun Olympiakomitean vt. myyntijohtaja Ville Köngäs ehdotti tilalle digitaalisesti toteutettavaa arkiaktiivisuuskampanjaa henkilöstölle.

– Mietittiin ensin, miten toteutus mahtaa virtuaalisesti onnistua. Mutta otimme haasteen vastaan ja nämä arkiaktiivisuuteen liittyvät webinaarit onnistuivat hyvin.

– Meillä yhteistyötä tehdään nuorten urheilijoiden tukemiseksi. Tuki kohdennetaan nuorten valmennukseen eri paikkakunnilla Nuorelle Siivet -kampanjan kautta. Metsä Groupin henkilöstö näkee tämänlaisen yhteistyön tärkeänä, Tainio totesi.

Lisätietoja:
Suomen Olympiakomitea: vt. myyntijohtaja Ville Köngäs, puh. 040 962 5463

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ