Bridgestonen Sporttipäivä tarjosi ainutlaatuisen elämyksen 20 nuorelle

Lauantaina 25.9.2021 joukko yläkouluikäisiä nuoria kokoontui Olympiastadionille treenaamaan olympiaurheilijoiden ohjauksessa. Sporttipäivän järjesti Bridgestone, joka on Kansainvälisen Olympiakomitean ja Suomen olympiajoukkueen yhteistyökumppani.

Maija Kuopiosta, Ukko Tuusulasta ja Hilmi Muoniosta. He ja 17 muuta nuorta oli arvottu voittajiksi keväällä 2021 järjestetyssä Bridgestone-arvonnassa. Nyt he olivat tulleet Urheilumuseoon eri puolilta Suomea. Yksi heistä on harrastanut enduroa, toinen uintia ja kolmas golfia. Kaikki eivät ole vielä löytäneet omaa suosikkilajiaan, mutta kaikkia kiinnostaa urheilu tavalla tai toisella.

14-vuotias Kalle on pelannut jääkiekkoa jo pidempään, mutta harrastuksiin kuuluu myös rumpujen soittoa, metsästystä ja kalastusta. Urheilullisessa perheessä kasvaneelle Kallelle korona-aika oli vaikeaa.

– Oli tylsää treenata yksin. Pelaamisessa minulle tärkeintä on sosiaalinen kanssakäyminen, mutta urheilussa on paljon muutakin. Jos esimerkiksi on vihainen jostain, voi lähteä juoksemaan. Se rauhoittaa ja saa vihan laantumaan.

Elmo Lakka ja Annimari Korte nuorten ”koutseina”

Sporttipäivänä nuoret pääsivät treenaamaan kahden Tokion olympiakisoihin osallistuneen aitajuoksijan johdolla. Treenit pidettiin Olympiastadionin maanalaisen kerroksen tunnelissa, jossa Annimari Korte harjoitteli koko viime talven.

Nuorten treeniohjelmasta vastasi Elmo Lakka. Aamutreeneissä oli verryttelyjen jälkeen erilaisia viestiratoja ja rytminvaihdoksia. Myös aitoja oli kokeiltava totta kai. Nuoret jaksoivat hyvin juosta 400 metrin sisärataa vielä iltapäivänkin treeneissä. Treenien välissä ruokailtiin, käytiin tutustumassa Urheilumuseoon ja kuultiin Kortteen tarina huippu-urheilijaksi kasvamisesta.

Lakka pitää tärkeänä, että nuoret harrastavat monipuolisesti eri lajeja.

– Erikoistuminen yhteen lajiin kovin nuorena voi helposti johtaa kyllästymiseen ja keskeytykseen. Tällaisen tapahtuman tärkeimpiä puolia on, että nuoret kuulevat toisiltaan kokemuksia eri lajeista. Se avartaa ajattelua ja voi tuoda uutta inspiraatiota harjoitteluun.

Lakan oli helppo tulla vetämään treenejä, sillä hän uskoo esimerkin voimaan.

– Minulla oli itselläkin pikkupoikana omat esikuvani. Kiersin yleisurheilukisoissa ja ihailin kovasti Arsi Harjua, jolta pyysin nimmarinkin. Esikuvat ovat olleet tärkeitä myös urheilu-uran aikana. Yksi heistä on entinen aitajuoksija Markus Vilén, jonka vetämistä harjoituksista sai pohjaa ja uusia ajatuksia omaan harjoitteluun juniorivuosina.

Huipulle on monta tietä

Annimari Kortteen kertoma tarina huippu-urheilijaksi kasvamisesta veti nuoret hiljaisiksi.

Korte kertoi, miten oli aloittanut aitajuoksun 14-vuotiaana, kehittynyt ja edennyt arvokisoihin, mutta joutunut lopettamaan uran sairastelukierteen vuoksi vuonna 2014.

– Palasin radalle puolisattumalta vuonna 2017, kun eräs kaverini kutsui minut mukaan yleisurheilukentälle ollessani Barcelonassa töissä. Aloin juosta aitoja huvikseni, koska se oli vaan niin kivaa. Aloin kehittyä nopeammin kuin koskaan, kun sain lopulta harjoitella terveenä.

– Osallistuin tauon jälkeen ensimmäisiin kisoihin vain kuuden viikon harjoittelulla ja juoksin kovemmin kuin koskaan. Päätin tehdä kaikkeni nähdäkseni, mihin pystyn. Kun sitten pari vuotta myöhemmin 30-vuotiaana juoksin 100 metrin aitojen uuden Suomen ennätyksen ja alitin samalla Tokion olympiarajan, se oli yksi elämäni onnellisimmista päivistä. Olin saavuttanut jotain sellaista, johon en aiemmin uskonut pystyväni.

– Monet nuoret lopettavat urheilun jo 20-vuotiaana, koska luulevat, ettei vanhempana voi enää kehittyä. Minun ja Elmonkin esimerkit osoittavat muuta. Itse en ollut nuorena superhyvä tai maailman lahjakkain, mutta kovalla työllä olen päässyt pitkälle. Tiedän myös, että en vieläkään ole juossut parhaita aikojani. Viestini on, että koskaan ei ole liian myöhäistä kehittyä lisää.

Repullinen kokemuksia ja uusia ystäviä

Päivän päätteeksi nuoret saivat Bridgestone-repun, urheilutarvikkeita sekä Kortteen Yli kaikkien aitojen -kirjan nimmarilla. Myös uusien kavereiden puhelinnumeroita vaihdettiin ahkerasti.

Bridgestone on järjestänyt vastaavan tapahtuman kerran aiemmin vuonna 2019. Jo silloin tapahtuma sai paljon kiitosta sekä nuorilta että heidän vanhemmiltaan. Bridgestonen markkinointipäällikkö Auli Kähkönen kertoo, että tapahtumamarkkinointi on juuri sitä, mitä olympiayhteistyöltä halutaan.

– Ilman pandemiaa olisimme järjestäneet tapahtuman uudestaan jo viime vuonna. Onneksi tänä syksynä päästiin eroon kokoontumisrajoituksista ja voitiin kutsua arvonnan voittajat treenipäivän viettoon.

– Bridgestone haluaa rohkaista kaikkia nuoria tavoittelemaan omia unelmiaan. Kuten Annimari Kortteen esimerkki osoittaa, suuretkin unelmat voi saavuttaa, kun tekee töitä esteiden voittamiseksi.

Lisätietoja:
Suomen Olympiakomitea: markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö Ville Köngäs, puh. 040 9625463
Bridgestone: markkinointipäällikkö Auli Kähkönen, puh. 0207 936 230

Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, joka toimii sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa. Yhdessä jäsenjärjestöjemme ja kumppaneidemme kanssa rakennamme liikunnasta ja urheilusta elinvoimaa Suomeen. www.olympiakomitea.fi

Bridgestone-konserni, jonka pääkonttori on Tokiossa, on maailman johtava rengas- ja kumiyhtiö. Yhtiön missio on ”Serving Society with Superior Quality”. Bridgestone on ollut olympialaisten maailmanlaajuinen kumppani vuodesta 2014 ja paralympialaisten maailmanlaajuinen kumppani vuodesta 2018 lähtien. Molemmat kumppanuudet jatkuvat vuoteen 2024 asti ja kattavat olympialaiset ja paralympialaiset Tokiossa 2020, Pekingissä 2022 ja Pariisissa 2024. Bridgestone on tuotteillaan, palveluillaan ja ratkaisuillaan sitoutunut parantamaan tapoja, joilla ihmiset liikkuvat, elävät, työskentelevät ja viettävät vapaa-aikaa. Olympia- ja paralympiakumppanuudet jatkavat yhtiön yli 100-vuotiasta urheilun ja innovaation täyteistä historiaa. Bridgestonen kumppanuus perustuu yhtiön ”Chase Your Dream” -viestiin, jolla he haluavat innostaa ihmisiä ylittämään esteet ja jatkamaan sinnikkäästi kohti tavoitteitaan. Maailmanlaajuisena kumppanina Bridgestonen markkinointioikeudet kattavat renkaat, rengaspalvelut ja määrätyt autopalvelut, polkupyörät, seismiset laakerit sekä useat rakennus- ja teollisuustuotteet.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ