Suomen Olympiakomitean liikuntahaaste sai Saarioisten henkilöstön liikkumaan kuuden kampanjaviikon aikana lähes 70 000 kilometriä. Tour de Saarioinen -kampanjaa siivitti mielikuvitusmatka Saarioisten tavarantoimittajien luo aina Uuteen-Seelantiin asti.
Saarioinen on kaikille suomalaisille tuttu ruokatalo, jonka toimipisteissä Tampereella, Valkeakoskella, Sahalahdessa ja Huittisissa työskentelee yhteensä noin 1000 työntekijää. Kysyimme Minna Sarsamalta (johtaja, ihmiset ja muutos), miten liikuntahaaste onnistui ja mitä siitä jäi käteen.
– Kampanja sujui yli odotusten. Keksimme rakentaa sen tueksi tarinan eli lähdimme kiertämään tavarantoimittajiamme, joita on pitkin maailmaa. Yhteinen mielikuvitusmatka auttoi konkretisoimaan, miten paljon liikuttuja kilometrejä kertyi haasteen aikana.
– Ja niitähän kertyi. Alkuperäinen tavoitteemme oli 21 358 kilometriä, joka täyttyi ennätysajassa. Tarvittiin uusi tavoite, joten annoimme henkilöstön päättää, jatkammeko matkaa kohti Uusi-Seelantia vai Chileä. Äänestyksen voitti Uusi-Seelanti.
– Virtuaalimatkan varrelta bongasimme muun muassa Koldingin kalkkunatarhat Tanskassa, omenatarhat Turkissa sekä Intiassa sijaitsevan Bangaloren, josta tulee meille mangososetta. Liikuntahaasteen kautta pääsimme kiertämään paikkoja, joista toimitetaan raaka-aineita tehtaillemme.
– Kilometrejä kertyi kampanjan aikana kaikkiaan huikeat 68 792. Kampanja-alustana käytössämme oli HeiaHeian applikaatio, joka muunsi kirjatut liikuntasuoritukset kilometreiksi.
– Ehdimme kokeilla kampanjan aikana 235 erilaista liikuntamuotoa. Lajeja kertyi laidasta laitaan. Mukaan mahtui niin hiihtoa kuin kiipeilyä mutta myös koiran ulkoiluttamista, lumitöitä ja muuta arkiliikuntaa.
Liikuntahaaste on osa isompaa kokonaisuutta
Sarsama näkee kampanjan osana Saarioisten pitkää perinnettä työkykyjohtamisessa.
– Olemme tehneet paljon pitkäjänteistä työtä työkyvyn ja työssä jaksamisen ylläpitämiseksi sekä kehittämiseksi. Ensiarvoisen tärkeä kumppani tässä on ollut työterveyshuolto. 70 % henkilöstöstämme tekee tuotantotyötä. Siinä on tärkeää pitää huolta etenkin tuki- ja liikuntaelimistöstä.
– Vuosien varrella olemme tukeneet henkilöstömme liikkumista muun muassa järjestämällä erilaisia lajikokeiluja ja yleisurheilutapahtumia. Olemme olleet mukana Venlojen viesteissä ja työpaikkojen salibandyn SM-kisoissa. Meillä on ollut myös elintaparemonttiryhmiä ja muita hyvinvointiin liittyviä ohjelmia.
Yhteisöllisyyden kokemuksia
Yhtenä kampanjan parhaista puolista Sarsama pitää sen herättämää yhteisöllisyyttä.
– Oli kiva kokemus käydä Huittisten tuotantolaitoksella ja huomata, että liikuntasuoritukset herättivät paljon spontaania keskustelua. Oli myös kivaa, kun työkaverit postasivat sovellukseen kuvia koiralenkeistään ja muista liikuntahetkistä. Matkan varrella palkitsimme myös viisi osallistujaa, joita henkilöstö sai nimetä esimerkillisinä liikkujina tai parhaiten muita tsemppaavina työkavereina.
Kampanjakokonaisuuteen kuului myös kaksi asiantuntijaluentoa, joista toinen käsitteli mielen hyvinvointia ja toinen ravitsemusta.
– Molemmista pidettiin tosi paljon. Esimerkiksi ravitsemusluennolta saimme tärkeää tietoa ruoan vaikutuksesta vireystilaan.
– Kampanjan tärkein anti oli ehkä kuitenkin ymmärtää, että jokainen liikuttu minuutti on tärkeä hyvinvointiteko itselle. Työnantaja voi tehdä paljon, mutta viime kädessä vastuu omasta liikkumisesta on työntekijällä itsellään.
Seuraavaksi Saarioisilla järjestetään lajikokeiluja Unelmien liikuntapäivänä 10.5.