Suomen olympiahistoria kiinnostaa keräilijöitä

Kansainväliseen Samlerhuset-konserniin kuuluva Suomen Moneta on edelläkävijä urheiluun liittyvien keräilyrahojen ja -mitaleiden valmistuksessa ja markkinoinnissa. Suomen Olympiakomitean kumppanuus on auttanut Monetaa löytämään uusia tuotteita, jotka ikuistavat arvokkaalla tavalla suomalaisille tärkeitä urheiluhetkiä.

Moni suomalainen pystyy nimeämään yksittäisen urheiluhetken, joka on jäänyt pysyvästi mieleen. Jollekin se on Lasse Virénin kultajuoksu Münchenissä 1972, toiselle Matti Nykäsen ilmalento Calgaryssä 1988 ja kolmannelle Leijonien ensimmäinen MM-kulta 1995.

Suomen Monetan Senior Concept Manager Valtteri Laurille ikimuistoisin urheiluhetki on jääkiekon toinen MM-kulta vuonna 2011.

– Työskentelin siihen aikaan urheilukaupassa. Työt odottivat maanantaina, mutta sunnuntai-iltana pelin jälkeen oli pakko lähteä torille katsomaan kultajuhlia. Se tunnelma oli niin epäsuomalainen: jengi löi ylävitosia ja tuntemattomat ihmiset halailivat toisiaan. Ei se fiilis unohdu varmaan koskaan, Lauri toteaa.

Urheilu on edelleen mukana Laurin työroolissa. Nykyisessä työssään Suomen Monetalla hän pääsee tuotteistamaan ja markkinoimaan uusia urheiluun liittyviä keräilytuotteita mm. Suomen Olympiakomitean, Suomen Jääkiekkoliiton ja Paavo Nurmi Games kumppanuuksien myötä.

Ideasta toteutukseen

Kysyimme Laurilta, miten uudet keräilytuotteet syntyvät.

– Kaikki lähtee ideasta. Useimmiten tuoteideat syntyvät meillä talon sisällä tai asiakaspalautteen perusteella. Viime vuonna Olympiakomitea kuitenkin ehdotti meille Pariisin olympialaisiin liittyvää tuoteideaa, josta innostuimme heti.

– Tulevien Pariisin kesäolympialaisissa 2024 tulee kuluneeksi sata vuotta edellisistä Pariisin olympialaisista. Vuoden 1924 kisat ovat edelleen kaikkien aikojen menestyksekkäimmät olympialaiset Suomelle, sillä mitaleita kertyi silloin kaikkiaan huikeat 37 kappaletta.

– Olympiakomiteassa oli herännyt ajatus Pariisista Pariisiin -teemaisesta tuotteesta, joka avaisi Suomen 100-vuotiaista olympiahistoriaa vuosikymmenittäin. Lähdimme kehittämään uutta mitalisarjaa tämän idean pohjalta. Tuotesarja tullaan julkistamaan myöhemmin tämän vuoden aikana.

– Tie ideasta toteutukseen vie normaalisti vähintään puoli vuotta. Me valitsemme kuva-aiheet, materiaalit, koon, hintakategoriat, määrittelemme tekniset speksit ja paljon muuta. Kuva-aiheen muotoilu on tärkeä osa prosessia ja käytämme siihen sekä omien suunnittelijoiden että muiden designereiden osaamista, Lauri kuvailee tuotteistusprosessia.

Tarina rikastaa tuotteen

Lauri korostaa, että keräilymitalien suosio perustuu pitkälti niiden aiheeseen ja symboliikkaan.

– Tarinalla on merkittävä rooli kaikissa keräilymitaleissa. Kun tuotteistimme Olympiakomitean Pohjoisen tähdet -mitalisarjaa, halusimme kertoa Suomen olympiahistorian merkittävistä voiton hetkistä. Mitalisarjaan kuuluu seitsemän kullattua keräilymitalia eri vuosikymmeniltä, joista jokaiseen liitimme voittajan tarinan. Yksi tarinoista kertoo esimerkiksi Marja-Liisa Kirvesniemen kolmen kultamitalin saaliista Sarajevon olympialaisista 1984. Keräilysarja onnistui hyvin sekä sisällöllisesti että kaupallisesti.

– Viime vuonna tuotteistimme Helsinki -52 kisajulisteen. Olympialaisten virallisen mainosjulisteen kaupallinen hyödyntäminen olisi ollut vaikeaa ilman Olympiakomitean kumppanuutta ja kontakteja, sillä luvan saaminen tekijänoikeussuojan alaiseen teokseen on usein mutkikasta.

– Saimme Helsinki 52 -tarinan tueksi paljon mielenkiintoista lisäaineistoa. Vuoden 1952 olympiakisat Helsingissä on ollut ainutlaatuinen tapahtuma, johon liittyy paljon muutakin kuin urheilua. Siksi onkin hienoa, että pystymme tallentamaan näitä suomalaisille tärkeitä tapahtumia tuotteisiimme. Ne ovat pysyvä muisto sukupolvelta toiselle.

Samlerhuset toimii 14 maassa

Suomen Monetan emoyhtiö Samlerhuset on saanut alkunsa vuonna 1994 kahden norjalaisen toimesta. Nykyään konsernilla on toimintaa 14 eri maassa.

– Norja on ollut konsernille tärkeä markkina-alue. Lillehammerin kisat 1994 on ollut merkittävä tapahtuma Norjassa, ja kisoihin liittyvät olympiarahat ovat myyneet hyvin. Ruotsissa ja Tanskassa urheilutuotteet eivät vielä ole olleet yhtä kovassa suosiossa kuin meillä tai Norjassa.

– Kuitenkin, kun tanskalainen Jonas Vindegaard voitti Ranskan ympäriajon 2022, se oli Tanskalle suuri ylpeydenaihe. Samlerhuset teki yhteistyössä Tour de France -kisaorganisaation kanssa keräilytuotteita, jotka olivat suurmenestys Tanskassa.

– Suomessa olemme tehneet vastaavia mitalituotteita urheilu-uran loppuvaiheessa esimerkiksi yhteistyössä Jari Litmasen, Teemu Selänteen ja Kaisa Mäkäräisen kanssa.

– Urheilutuotteissa Monetan on vaikea saada mittakaavaetua siitä, että toimimme monessa maassa. Isot tilausmäärät helpottaisivat sekä tuotteistusta että hinnoittelua, mutta asiakkaat eri maissa ovat kiinnostuneita hyvin erilaisista urheilulajeista. Englannissa tai Puolassa suositut lajit ja urheilijat eivät välttämättä herätä kiinnostusta Pohjoismaissa.

Lauri uskoo, että yhteistyö Suomen Olympiakomitean kanssa tuottaa jatkossakin suomalaisia asiakkaita kiinnostavia tuotteita.

– Pariisin kisat tuovat mukanaan ison mediahypen, joka alkaa jo paljon ennen kisoja. Uuden Pariisista Pariisiin -mitalisarjan myötä voimme palauttaa suomalaisten mieliin, millaisia urheilutarinoita Suomen satavuotiseen olympiahistoriaan mahtuu.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OTAMME SINUUN YHTEYTTÄ